Mivel egy számítógéphez vagyok kötve, anélkül, hogy bármi dolgom lenne vele, úgy döntöttem kihasználom az időt, és bemutatom nektek egyik kedvenc festőmet, Chet Zar-t. Ahelyett, hogy ügyetlenül, a saját szavaimmal próbáltam volna bemutatni őt nektek, úgy döntöttem lefordítom a weboldalán talált Bio-t. Az eredeti angol verziót itt olvashatjátok.
Chet Zar 1967-ben, november 12-én született, a San Pedro-i kikötővárosban. Chet Zar korán érdeklődni kezdett a művészetek iránt. A szülei mindig támogatták, és soha, semmilyen korlátot nem emeltek a kreativitása útjába. Egész gyermekkorát rajzolással, szobrászkodással és festéssel töltötte.
Zar érdeklődése a művészet sötétebb oldala iránt már az élete korai szakaszaiban jelentkezett. Természetes vonzódása a fura dolgokhoz, és a családi problémák együttese terelte gondolatait, érzéseit olyan irányba, hogy egyre inkább megkedvelte a horrorfilmeket, és sötét képvilágukat. A félelem, az aggódás, az izoláció érzése ismerős volt számára, amit ezek a filmek közvetítettek. Ezek az érzések áthatották gyerekkori rajzait, festményeit, s a mai napig felfedezhetők művészetében.
A horrorfilmek és a művészet iránti érdeklődésének betetőzéseképp special effects make up artistként, dizájnerként és szobrászként helyezkedett el a filmiparban. Olyan filmek lényein dolgozott mint a Gyűrűk ura, a Hellboy, a Majmok bolygója, és a rendkívül elismert metálbanda, a Tool videóin. Az utóbbi évtizedben Zar a digitális technikákat is elsajátította, így sötét látomásait három dimenzióban jeleníthette meg a Tool koncertjein, és saját DVD-it is kiadhatta, Disturb the Normal címen.
De a sok-sok év mely alatt a filmipar politikájával és kompromisszumaival bajlódott, azt az érzést keltette Zar-ban, hogy kreatívan stagnál. A kétezres évek elején (a horror-szerző, Clive Barker ajánlására) úgy döntött visszatér a gyökereihez, és a saját, eredeti munkáira koncentrál, és kipróbálja magát a finomabb művészetek terén is, mint az olajfestés. Az eredmény megújult célok, korlátlan művészi szabadság, és olyan tiszta víziók, melyeknek bizonyítékai Zar jelenlegi sötét-szürreális (és gyakran sötét humorral fűszerezett) festményei.
Művészetére nagy hatással volt James Zar (mostohaapja és mentora), Beksinski, H.R. Giger, Frank Frazetta, M.C. Escher, Bosch, John Singer Sargent és Norman Rockwell, hogy csak néhányat említsünk.
"Chet művészete gyönyörű és ijesztő. A stílusában van egy modern csavar, ami klasszikus megjelenésbe torkollik. Szerintem Chet egy zseniális festő, aki nagy nyomot fog hagyni a kis világunkban. Szeretnél valami okos dolgot csinálni a pénzeddel? Fektess be egy Chet Zar festménybe." - Adam Jones (TOOL)
A művész nyilatkozata:
Amikor festeni kezdek, hagyom, hogy az intuícióim vezessenek, pont úgy, mint gyermekkoromban. Firkálgatok anélkül, hogy pontos célom lenne, elveszve egy szörnyekkel teli világban. Régen ilyenkor úgy éreztem otthon vagyok. És ezt érzem ma is.
A lények amiket festek, talán úgy néznek ki mintha egy másik dimenzióból jöttek volna, de szerintem ezek egyszerűen mi vagyunk, itt és most. A mondern emberiség a maszkjai és díszei nélkül, amik elfogadhatóvá teszik őket bármely csoport számára. A vaskalapos konzervatívtól kezdve a tetovált, antiszociális lázadóig, mindannyian befedjük magunkat, hogy beilleszkedjünk. És az egyetlen hely, ahol mind egyformák vagyunk, az a belsőnk. Mindannyian félünk és magányosak vagyunk. Csúnyának és bizonytalannak érezzük magunkat. Úgy érezzük el vagyunk választva a környezetünktől, és egymástól. Ezek azok az érzések amiket a festményeimen próbálok megjeleníteni. Ezek azok az érzések, amik összekötnek bennünket.
Nagyon nehéz volt kiválasztanom azt a pár képet, amit a bejegyzésbe illesztettem, ezért azt ajánlom nektek, mindenképp böngésszétek át Chet Zar galériáját a weboldalán, hiszen a többi festménye is zseniális.